خشکسالی‌های متوالی، دشت‌های بحرانی، افت سطح آب‌های زیرزمینی، کاهش ذخایر آب سد‌ها و عدم استفاده بهینه از آب، همگی دست‌به‌دست یگدیگر داده‌اند تا تنش آبی و زنگ خطر بحران آب در استان خراسان رضوی به صدا در بیاید.
کد خبر: ۴۴۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹ 07 June 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از شهرآرا، خشکسالی‌های متوالی، دشت‌های بحرانی، افت سطح آب‌های زیرزمینی، کاهش ذخایر آب سد‌ها و عدم استفاده بهینه از آب، همگی دست‌به‌دست یگدیگر داده‌اند تا تنش آبی و زنگ خطر بحران آب در استان خراسان رضوی به صدا در بیاید. بحرانی که در‌چند سال گذشته با فرا رسیدن فصل تابستان، با هشدار کارشناسان و صاحب‌نظران و نگرانی مسئولان همراه می‌شود و «صرفه‌جویی در مصرف» به یک مطالبه جدی از مصرف‌کنندگان تبدیل می‌شود.

در عین حال گذر از این تنش آبی که ٢٨شهر استان خراسان رضوی از جمله کلان‌شهر مشهد دچار آن هستند، اجرای طرح‌های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت را می‌طلبد که در درازمدت از مطرح‌شدن طرح انتقال آب از تاجیکستان و خزر گرفته تا عمان را متولیان تامین آب مطرح کرده‌اند و به قول مسئولان در دست مطالعه است؛ اما برای کوتاه‌مدت چاره‌ای جز صرفه‌جویی و استفاده از منابع آبی موجود وجود ندارد.

اجرای ١٦‌کیلومتر خط انتقال آب از حد فاصل گلبهار تا مشهد

در همین زمینه و برای گذر از بحران کم‌آبی تابستان سال جاری در کلان‌شهر مشهد، کمیته بحران این استان حفر ٢٥‌حلقه چاه در خارج از این شهر را به‌منظور کمک به تامین و توزیع آب تصویب کرده است که عملیات حفر و تجهیز این چاه‌‌ها آغاز شده است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب مشهد با اعلام این خبر در‌خصوص وارد‌شدن این آب‌ها به چرخه‌مدار آب شرب کلان‌شهر مشهد، می‌گوید: اجرای ١٦‌کیلومتر خط انتقال آب از حد فاصل گلبهار تا مشهد، پیرو مصوبه کمیته بحران در دستور کار شرکت آب و فاضلاب مشهد قرار گرفته است.

پیشرفت ٢٥‌درصدی در پروژه کمک به تامین آب تابستان مشهد

یونس مظاهری‌زاده درباره هزینه حفر و جابه‌جایی آب از این ٢٥‌حلقه چاه در خارج از شهر مشهد هم عنوان می‌کند: این ٢٥‌حلقه چاه با هزینه ٤٢٠‌میلیارد ریالی حفر و تجهیز خواهند شد که در‌حال‌حاضر پیشرفت انجام این طرح به بیش از ٢٥‌درصد رسیده است و بعد از تمکیل آب وارد چرخه مصرف خواهد شد.

وی در ادامه سخنانش خاطرنشان می‌کند: در سال گذشته نیز برای گذر از بحران کم آبی در فصل تابستان، ١٥‌حلقه چاه در خارج از شهر مشهد حفاری و تجهیز شده بودند.

حفر ٣٠‌چاه در داخل شهر مشهد برای کمک به تامین آب شرب

مظاهری‌زاده همچنین با اشاره به مدیریت بحران کم آبی و طرح‌های در دست اجرا برای تابستان سال جاری، تصریح می‌کند: علاوه بر حفر ٢٥‌حلقه چاه در خارج از شهر مشهد، حفر و جابه‌جایی ٣٠‌حلقه چاه در داخل این کلان‌شهر نیز جزو پروژه‌های در دستور کار شرکت آب و فاضلاب مشهد هستند.

افزایش کیفی و کمی آب دریافتی از چاه‌های محدوده خارج از مشهد

این مقام مسئول در شرکت آب و فاضلاب مشهد در‌باره دیگر مصوبه کمیته بحران آب که به موضوع افزایش ظرفیت آب از «چاه های اندرخ» تاکید کرده است، توضیح می‌دهد: بر اساس مصوبه کمیته بحران، توسعه ظرفیت «چاه‌های اندرخ» تا سقف ظرفیت خط انتقال موجود در خارج از شهر با هزینه ٢٠‌میلیارد ریالی از دیگر پروژه‌های تامین و توزیع آب پایتخت معنوی کشور است. همچنین کمیته بحران بر افزایش کیفی و کمی آب دریافتی از چاه‌های محدوده خارج از شهر تاکید کرده است.

توسعه ٢٠‌کیلومتری شبکه آب در مشهد

وی در‌باره توسعه شبکه آبرسانی در پایتخت معنوی کشور نیز می‌گوید: از ابتدای سال جاری تاکنون ٢٠‌کیلومتر شبکه آب شهر مشهد توسعه یافته است.مظاهری‌زاده درباره طرح‌های مربوط به جلوگیری از هدر رفت آب نیز عنوان می‌کند: علاوه بر کنترل و مدیریت هدر رفت آب، استاندارد‌سازی هزار فقره انشعاب آب در سال جاری انجام شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار